December 2, 2022

Hoe je met een Shopify en Webflow integratie een aantrekkelijke webshop maakt

Wanneer jouw verhaal en merk sterk naar voren moeten komen op een website, maar je ook graag een aantal producten wilt verkopen, dan is een Webflow/Shopify integratie de beste, makkelijkste en goedkoopste oplossing. Je maakt gebruik van de flexibiliteit van Webflow en de (basis) functionaliteiten van Shopify. Het beste van twee werelden dus! In dit blog leggen we je graag uit hoe zo’n integratie precies werkt en wat de voordelen daarvan zijn.

Wanneer kiezen voor een Shopify/Webflow integratie?

Een Shopify/Webflow integratie is ideaal wanneer je:

  • Niet meer dan +/- 30 producten wilt verkopen; 
  • En je daarom geen webshop installatie nodig hebt; 
  • Een uniek design en custom-made componenten nodig hebt. 

Uiteraard is bovenstaande opsomming ook van toepassing wanneer je geen producten, maar diensten verkoopt.

Het beste van twee werelden

Ondanks dat Webflow E-commerce grond aan het winnen is binnen de webshop-wereld, is deze functie vooralsnog onbruikbaar voor de Nederlandse markt. De reden hiervoor is simpel, Webflow biedt nog altijd geen iDeal ondersteuning aan. En dit is een zeer groot gemis, aangezien bijna 85% van de betalingen in Nederland via iDeal worden uitgevoerd.

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven en kan je nog steeds een prachtige Webflow website bouwen met een check-out, bijvoorbeeld door te koppelen met Shopify.

En daar zitten vele voordelen aan, bijvoorbeeld:

  • Shopfiy is volledig gericht op e-commerce en alle belangrijke functionaliteiten voor een webshop zitten standaard ingebouwd.
  • Overzicht in je sales dankzij Shopify en flexibiliteit in design dankzij Webflow.

Natuurlijk heeft zo’n integratie wel als nadeel dat je jouw website binnen twee verschillende systemen moet beheren. Gelukkig zijn beiden zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief.

Binnen een Webflow/Shopify website is het super helder voor welk doeleinde het systeem wordt gebruikt. Shopify voor sales en Webflow voor het beheren van content.

De integratie in de praktijk

Ondanks dat je met twee verschillende systemen werkt, zal de bezoeker daar niks van merken. Beiden gaan namelijk naadloos in elkaar over. Zo blijft de huisstijl binnen de gehele website/webshop gewaarborgd, waardoor de klant met een gerust hart kan afrekenen.

Ben je benieuwd naar hoe de integratie precies werkt? Bekijk dan de website: www.lotbeukers.nl. Lot verkoopt (kook)boeken en is daar zeer succesvol mee. Shopify geeft haar alle vrijheid om de boeken te vermarkten zoals ze wil. Dat deze integratie "solid" is, bewijst de website van Lot. Binnen 24 uur verkocht zij 1000 exemplaren van "The Best of Beukers" zonder enige technische problemen!

Hoe de Shopify/Webflow integratie werkt 

Je schaft voor zowel Webflow als Shopify een abonnement aan. Om de check-out naadloos over te laten gaan op de stijl van je website, heb je het Shopify Basic abonnement nodig. Je schaft dan eigenlijk een volledige online winkel aan, maar gebruikt enkel de "buy button" optie. Wil je de buy button op je Webflow website installeren? Dan vind je duidelijke instructies op de Webflow University pagina: Shopify - Webflow Integrations.

Websites met een Webflow/Shopify Buy Button integratie

In het portfolio van Market Your Brand staan al meerdere Webflow websites met een Shopify Buy Button integratie. Het realiseren van de integratie werkt snel en intuïtief dankzij de goede documentatie vanuit Webflow. 

Webflow E-commerce ondersteunt geen iDeal, de belangrijkste betaaloptie van Nederland. Daarom is de integratie met Shopify een uitkomst.

Maar nog belangrijker, het werkt ook fijn voor de klant! Natuurlijk vergt het wat instructie, maar dat is het dubbel en dwars waard. Een klant heeft namelijk na de realisatie veel vrijheid. Het aanmaken van kortingscodes gaat bijvoorbeeld super makkelijk en ook voor het aanmaken van een nieuw product hoeven wij er niet tussen te zitten.

De integratie voor het verkopen van diensten 

Toen we een aanvraag kregen voor het verkopen van bak- en kookworkshops waren we benieuwd of deze vorm van e-commerce ook middels de Shopify/Webflow integratie uitgevoerd kon worden. Het verkopen van een dienst werkt natuurlijk anders dan het verkopen van een product. Je hoeft niks te verzenden of in het geval van een digitaal product, te downloaden.

De conclusie is dat de integratie zich ook zeer goed leent voor het verkopen van een dienst. Binnen Shopify kan je ten eerste aangeven dat het niet om een fysiek product gaat. Ondanks dat, geef je wel een voorraad op. Dit zijn de aantal beschikbare plaatsen. Na de reservering voor de workshop ontvangt de klant een bestelbevestiging.

Bovenstaande zaken zijn allemaal zeer belangrijk voor een soepel proces rondom de reservering voor een workshop.

Tot slot

De waarde van de Webflow/Shopify integratie is voor jou, als Webflow developer, zeer groot. Het geeft je namelijk de mogelijkheid om een strakke website te bouwen met alle functionaliteiten van een webshop. En dat niet alleen, want Shopify is een zeer goed doorontwikkeld platform. De klant heeft na oplevering alle vrijheid om de content van de webshop bij te houden en sterk te vermarkten. Je zet dus een goed functionerende website neer die direct bijdraagt aan het succes van de onderneming van jouw klant. En dat is natuurlijk waar we het uiteindelijk voor doen!

Het verhaal in het kort: 

  • Met een Webflow/Shopify integratie heb je het beste van twee werelden: een strakke website met een perfect functionerend e-commerce gedeelte. 
  • Hoe je de integratie moet installeren kan je vinden op de Webflow University, zie: Shopify - Webflow Integrations 
  • Je werkt met een zogenaamde Buy Button. Deze geeft de klant de mogelijkheid om een product in het winkelmandje te doen en vervolgens af te rekenen. 
  • De Webflow/Shopify integratie leent zich zowel voor het verkopen van producten als voor het verkopen van diensten. 

Wil je voorbeelden van deze integratie zien? Dan kan je www.lotbeukers.nl, www.sarenaskeuken en www.camellabot.nl bekijken.

Hulp nodig?

Ondanks dat het opzetten van de integratie prima te doen is, kan het aan het begin wat gepuzzel zijn. Mail gerust naar contact@marketyourbrand.nl of bel/Whatsapp ons op: +31 6 22 15 29 69 als je vragen hebt. We kunnen de integratie ook in een paar uurtjes voor je opzetten en vervolgens uitleg geven over hoe je het in de toekomst zelf kunt beheren!

Meer blogs