Wat begon als hobby liep uit tot professioneel fotograferen. Joost kreeg steeds meer aanvragen voor fotoshoots en mensen vroegen dan altijd naar zijn website. Die was er (nog) niet en dus moest hij altijd zijn portfolio nasturen en zijn werkwijze opnieuw uitleggen. De oplossing, een duidelijke en visueel aantrekkelijke website met een passende huisstijl en logo! ↓
Als fotograaf is je werk je directe visitekaartje. Daarnaast zorgt je werkwijze ervoor dat mensen terugkomen. Maar weinig mensen zijn gewend om voor de camera te staan. Het is dus erg belangrijk om op een laagdrempelige, nuchtere manier een shoot te begeleiden.
Aan het begin van de shoot merk je vaak dat mensen lichtelijk nerveus zijn en het ongemakkelijk vinden. Naarmate de shoot vordert wordt de sfeer meer ontspannen en daar komen ook de mooiste foto's uit!
De uitstraling van de website was dus even belangrijk als het op de juiste manier tonen van Joost zijn portfolio. Het logo en de huisstijl zijn "simpel" en clean gebleven. Joost zijn naam is verwerkt in het logo en de pastelkleuren die de website accentueren zorgen voor een zachte uitstraling ten opzichte van het hardere, stoere groen in het logo. Zo transformeerde Joost zijn online presentatie ook van hobbymatig naar professioneel.
Bij Joost kan je kiezen uit twee soorten pakketten, Comfort en Relax. Waarbij Comfort net iets uitgebreidere mogelijkheden biedt en de duur van de shoot een uur langer is. Ondanks dit duidelijke onderscheid krijgt Joost altijd veel vragen.
Het grootste gedeelte van de vragen wordt opgevangen door een veelgestelde vragen sectie onder iedere shoot detailpagina. Bij Joost kan je terecht voor een shoot met je familie, tijdens zwangerschap, als koppel, voor een professioneel portret of puur gericht op personal branding.
Per shoot worden er verschillende vragen gesteld. Bij personal branding is visagie bijvoorbeeld belangrijk, terwijl dit bij een familieportret een stuk minder aan de orde is. Vandaar dat het mogelijk is om per shoot zelf de veelgestelde vragen te definiëren. Duidelijk voor de (potentiële) klant en tijdbesparend voor Joost!
De uitdaging voor een fotografie website ligt in nadruk leggen op bestaande foto's, zonder daarin overheersend te zijn. De potentiële klant, of model in dit geval wil graag bewijslast zien, maar wil ook duidelijke, praktische informatie over de shoots. Leuk om te zien dat iemand mooie foto's kan maken, maar als het tarief niet direct duidelijk is haakt er al een groot gedeelte af. Transparantie en gebruiksvriendelijkheid is dus erg belangrijk.
Vandaar dat de focus ligt op het creëren van overzicht. Een portfolio slider waar je als bezoeker doorheen kan klikken was dan ook de beste uitkomst om per shoot voorbeelden van foto's te tonen.
De fotografiewebsite van Joost was een interessant project, omdat de gehele online presentatie neergezet moest worden. Van huisstijl en logo tot webdesign en ontwikkeling. Natuurlijk hebben we Joost ook gevraagd naar zijn ervaring gedurende het traject:
Als fotograaf heb je een website nodig om je portfolio te tonen. Market Your Brand snapt hoe belangrijk content is, denkt mee over de user-experience en ontwikkelde mijn huisstijl. Na livegang van de website stroomden de aanmeldingen en info aanvragen snel binnen. Helemaal blij met het resultaat en de samenwerking!
Dat de nieuwe online presentatie van Joost direct heeft bijgedragen aan het genereren van nieuwe aanvragen, maakt ons werk zo leuk om te doen! Daarnaast hebben ook wij voor de camera van Joost gestaan. En inderdaad, aan het begin vonden we het ongemakkelijk (wij zitten altijd veilig achter de computer), maar de sfeer werd steeds ontspannender. En daar is toch een leuk plaatje uitgekomen!