Een aantal jaren geleden was het prima mogelijk om een Instagram account snel te laten groeien zonder promoties. Dat is nog steeds mogelijk natuurlijk, maar de concurrentie is hoog en het snel veranderende algoritme verraderlijk. Ondanks dat je een respectabel aantal volgers hebt, is het geen gegeven dat die volgers je content zien. Een oplossing daarvoor zijn promoties. In dit artikel leggen we je graag uit hoe je het aantal profielbezoeken op een Instagram account kunt stimuleren door middel van promoties vanuit de ads manager
Iedereen met een business of creator profiel kan een bericht op Instagram promoten en dit is door Instagram extreem simpel gemaakt. Logisch, want op die manier verdient Instagram het meeste geld. Niet alleen omdat meer mensen vanwege de eenvoudige methode een post promoten, maar ook omdat deze manier van adverteren duurder is. De optimalisatie mogelijkheden zijn namelijk zeer beperkt in vergelijking tot het gebruik van Ads Manager.
Ondanks dat deze manier van adverteren super eenvoudig is, wordt het dus niet gebruikt door online marketeers. In plaats daarvan gebruikt men de Facebook Ads Manager. Je hebt in deze omgeving namelijk toegang tot:
Aangezien Instagram van Facebook is, kan je hier ook Instagram campagnes aanmaken. Samengevat is Facebook Ads Manager een zeer uitgebreide omgeving waar je geavanceerde advertenties op kunt zetten om je doelgroep te bereiken.
Ondanks de uitgebreide targeting mogelijkheden was er lange tijd een functie in de Ads Manager die we misten. Waar je in het Instagram account direct voor het doel "meer profielbezoeken genereren" kunt kiezen, is deze functie in de Ads Manager nergens te bekennen. Absoluut niet ideaal als online marketeer. Ten eerste wil je alle campagnes netjes bij elkaar hebben in één omgeving en daarnaast geniet het vaak ook niet de voorkeur om direct toegang te hebben tot alle Instagram accounts van klanten.
Het goede nieuws is, de functie is er wel!! Het is een work-around en je moet het net eventjes weten*, maar je kunt het als volgt vinden:
Je advertentie wordt nu automatisch naar het betreffende Instagram account gestuurd! Zelf hebben we deze strategie al uitgeprobeerd en de klant zag het aantal volgers snel stijgen. Hier wordt ook direct het enige nadeel omschreven. Het is lastig om de directe resultaten uit Ads Manager af te lezen. Het statistiek "Pagina-vind-ik-leuks of volgers" bestaat wel, maar meet nu alleen nog de volgers en likes vanuit een Facebook bericht. Al staat wel omschreven dat er aan het statistiek gewerkt wordt. Wellicht dat dit op korte termijn wel gerealiseerd wordt. Dat hopen wij!
*Deze waardevolle tip hebben wij ontvangen van Gwendoline Teske die gereageerd had op onze gestelde vraag in de Dutch Facebook groep.