Iedereen met een website weet dat een goede vindbaarheid in Google (SEO) niet vanzelf gaat. Je moet aan de slag. Maar waar begin je?
Met een (zoekwoorden)analyse!
Klinkt super fancy en ingewikkeld, maar dat is het gelukkig niet! Het kost alleen tijd, maar is zeker de moeite waard. Dankzij een goede zoekwoordenanalyse krijg je inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep en weet je precies met welke zoekopdrachten je makkelijk kan scoren in Google. Daarnaast leg je direct een hele goede basis voor je content strategie.
Komt goed. Volg het stappenplan voor een simpele zoekwoordenanalyse en vergeet niet om de rest van het blog te lezen voor pro-tips en advies over het analyseren van je gegevens.
Noteer deze in een Excel bestand. Zo heb je een uitgangspunt. Het kan heel goed zijn dat na het plan, jouw focusrijtje er heel anders uitziet.
Open Google, bekijk je focusrijtje en begin met typen. Laten we even doen alsof we een reisblog hebben. Het woord reisblog staat in het focusrijtje. Type het woord reisblog in en maak gebruik van de automatische suggesties van Google, door iedere letter van het alfabet achter “reisblog” te zetten.
Noteer vervolgens de interessante zoekopdrachten die bij jouw site horen (zie stap 3).
Voer als laatste de zoekopdracht van het focus zoekwoord (reisblog) uit. Helemaal onderaan de pagina staan “gerelateerde zoekopdrachten”. Dit zijn de toppers die gerelateerd zijn aan jouw focus zoekwoord.
Ook interessant! Grote kans dat je als reisblogger nog niet gedacht had aan een blog maken over Friesland, maar er is blijkbaar wel vraag naar.
Pro tip 1:
Google zet in op het stimuleren van lokaal koopgedrag. Zorg er dus (mits relevant) voor dat je de naam van je stad/regio terug laat komen in je content strategie. Dit kan bijvoorbeeld in de meta descriptie of browser title van een pagina.
Ga gestructureerd te werk door de gelinkte zoekopdrachten in een rijtje achter het focuswoord te plaatsen. Schrijf alle zoekopdrachten op die enigszins relevant zijn voor jouw bedrijf. Markeer vervolgens de zoekopdrachten waar je echt op gevonden wilt worden. Dit is je focusrijtje. De overige, ongemarkeerde zoekopdrachten kan je bijvoorbeeld als inspiratie voor blogs gebruiken.
Tadá! Je hebt een zoekwoordenanalyse uitgevoerd. Vergeet niet de datum te noteren in je plan. De trends rondom zoekopdrachten veranderd continu. Herhaling is zeker aan te raden!
Pro tip 2:
Voer het onderzoek uit in de incognitomodus van je browser. Zo krijg je zuivere suggesties die niet beïnvloed zijn door jouw persoonlijke zoekgedrag.
Veel marketeers/experts adviseren om een Keyword Search Tool te gebruiken, zoals ubersuggest of de zoekwoordenplanner van Google. Dit zijn mooie tools om inspiratie op te doen en een globaal beeld te krijgen van het zoekvolume van een zoekwoord.
Maar, de cijfers die deze tools weergeven zijn niet betrouwbaar.
Daarnaast kan je de zoekwoordenplanner van Google alleen gebruiken als je een Google Ads account hebt. Wat nog best lastig te activeren is (creditcard gegevens enzo). En dat maakt het onnodig ingewikkeld.
Het duo in onderstaand filmpje “Stop using Keyword Research Tools” bespreekt bovenstaande op een heldere manier. Met humor en spot on. Een aanrader om even rustig voor te zitten (wel in het Engels).
Natuurlijk kan je deze tools wel gebruiken om iets meer gevoel te krijgen bij het zoekvolume van een zoekopdracht.
Pro tip 3:
Doe inspiratie op via Answer the Public. Ga naar de website en kies de juiste taal en voer het focus zoekwoord in. Vervolgens geeft de website suggesties voor wanneer, waarom, waar, welk, wat etc. vragen gerelateerd aan het focus zoekwoord.
Let op: de gratis versie van deze tool geeft je een beperkt aantal zoekopdrachten per dag, dus bedenk van tevoren wat de belangrijkste woorden zijn. Anders moet je een dag wachten en dat is jammer als je lekker bezig bent.
Klopt! Dus het is time to kill your darlings..
Hoe bepaal je welke zoekopdrachten het meest relevant zijn voor jouw website?
Laat je dus niet verleiden om volledig in te zetten op de dure en populaire zoekwoorden want,
Het zoekvolume is het aantal keren dat er per maand op een zoekcombinatie is gezocht. Verkoop je bijvoorbeeld badkleding, dan zou het fantastisch zijn als jouw webshop in de top 5 zoekresultaten staat met zoekopdrachten als: “bikini kopen”, “korting badkleding” of “mooie badpakken”.
Het uitvoeren van de zoekopdracht “bikini kopen” kunnen we voor de grap even uitproberen:
Jouw shop moet het gaan winnen van advertenties en hele bekende websites. Helaas een kansloze missie voor een beginnende, minder grote webshop.
En richt je op zoekopdrachten met minder concurrentie (wed op het minder populaire paard).
Aangezien badkleding jouw passie is, weet je veel over dit onderwerp. Dat maakt dat bezoekers bij jou aan het goede adres zijn met zoekopdrachten als: “bikinitrends zomer 2021” of “welke bikini past bij kleine cup”.
Natuurlijk staan de grote jongens nu nog steeds te shinen op die felbegeerde eerste pagina, maar minder bekende shops als zwemkleding.nl (goede naam) en stylight.nl zijn ook zeker aanwezig.
Zeker weten! Allereerst omdat het opboksen tegen grote, populaire webshops een groot advertentiebudget vereist. Waarbij het behalen van een goede return on investment erg lastig is.
Natuurlijk houdt Google van geld (wie niet), maar zij willen nog altijd de beste zoekmachine zijn. Dat betekent dat, ondanks dat jouw budget hoger is dan bijvoorbeeld Hunkemöller, Google alsnog Hunkemöller bovenaan zet. Google kijkt in de beoordeling namelijk ook naar de algemene kwaliteit en populariteit van een website.
Het richten op specifieke vragen of behoeften levert een toppositie op en daarmee een grote kans op verkeer naar je website.
Pro tip 4
Achterhaal via Google Analytics welke contentpagina’s de meeste bezoekers krijgen en richt deze commercieel slim in.
Voorbeeld:
De blogpagina deze bikini's en badpakken zijn perfect voor een kleine cup van stylight.nl. Het blog geeft antwoord op de zoekopdracht en de bezoeker (met waarschijnlijk een kleine cup) krijgt direct passende badkleding voorgeschoteld.
Toch nog even terug naar stap 1: welke onderwerpen interesseren mij en sluiten aan bij de visie en missie van mijn blog?
Dit maakt schrappen makkelijk. Ons reisblog gaat namelijk over reizen binnen Nederland en ik ben niet geïnteresseerd in andere mensen leren hoe ze een reisblog moeten maken.
Check
De algemene (en populaire) focus zoekwoorden zijn “reisblog” en“reisverhalen”.
Verder laat de uitgebreidere zoekopdracht “Reisblog in Nederland” informatie zien over de actualiteit en daarbij behorende populaire zoekopdrachten. Zoals Nederland ontdekken tijdens corona.
Het leukste aan een zoekwoordenanalyse zijn de verrassingen die je onderweg tegenkomt. Zoals "Reisblog in Nederland huren met zwembad". Wie had gedacht dat er zoveel mensen op zoek zijn naar een reisblog over het huren van een zwembad in Nederland. Een samenwerking opzoeken met een AirBNB die beschikt over een eigen zwembad en wij met z'n allen moeten uittesten blijkt noodzakelijk voor het succes van ons blog.
Een zoekwoordenanalyse klinkt saai, statisch en ingewikkeld. Maar niks is minder waar! Op een simpele manier leer je snel de behoeften van jouw doelgroep kennen, je raakt geïnspireerd om over andere onderwerpen te schrijven én je bent lekker bezig om op dat felbegeerde podium van Google te komen.